Організація навчання в сільській малокомплектній школі

Презентація діяльності початкової школи  Благодатнівської  середньої загальноосвітньої школи


Американський педагог, який відвідав

  малокомплектну школу в нашій державі,

 порівняв її з елітарним навчальним закладом.

 

Тільки от бюджет її досить мізерний…


На прикладі діяльності  свого навчального закладу пропоную ознайомитися з досвідом організації навчально-виховного процесу в сільській малокомплектній школі.

На початку 2000-х років наша школа, як і багато інших в Україні, почала втрачати кількість учнів. Через демографічні зміни з  250 учнів у школі на даний момент навчається близько 65.

Кількість вчителів - 13.

Середня наповнюваність класів – 8 учнів.

В початкових класах навчається близько 30-ти дітей.

Заклад відвідують учні з 5-ти сіл, з 3-х сіл діти підвозяться шкільним автобусом.

В школі організована робота ГПД (0,5 ставки) та щорічно працює гурток «Пізнайко» по підготовці 5-тирічних дітей (дитячі садки на території сільради  на даний час не працюють).

Організація навчання в малокомплектній школі має свою специфіку, є певні недоліки, а, також, і переваги у порівнянні з іншими школами.

Дехто дивиться на малокомплектну школу як на навчальний заклад другого сорту, де важко досягти високих результатів навчання і виховання. Але можу зазначити, що і в роботі таких шкіл є певні переваги. Головне - мала наповнюваність класів дає вчителю прекрасну можливість організувати особистісно-орієнтований навчально-виховний процес, дійти до кожного учня. Реалізація індивідуального підходу виконується практично на 100%.

Невеликий різновіковий учнівський колектив створює умови для виховання і навчання молодших старшими. Модель такої школи наближена до  моделі великої сім’ї. Відносини між педагогами та учнями  ближчі  і тепліші, ніж у великих колективах. Немає випадків серйозного хуліганства та інших правопорушень, характерних для великих шкіл. Кожного тут знають і люблять, всі один одному довіряють і допомагають. Кожна дитина постійно знаходиться на виду і під наглядом дорослих.

Разом з тим, малокомплектна школа стикається з безліччю специфічних труднощів: це і низька підготовка дітей до навчання в школі через відсутність дошкільних закладів, неувага батьків до цих питань, висока інтенсивність педагогічного контролю і спілкування у системі „вчитель-учень». Невелика кількість учнів обмежує вчителя у організації традиційних форм роботи. Важче організовувати проведення класних заходів.

Але ми знаходимо вихід у подібних ситуаціях: об’єднуємо класи, виховні та позакласні заходи проводимо спільно. Мала наповнюваність класів дозволяє вчителю краще підготувати дітей до участі у багатьох конкурсах і отримувати високі результати. Таким чином ми досягаємо розвитку і реалізації творчої активності кожної дитини. Жоден учень не залишається поза уваги.

Наша школа тісно співпрацює з місцевою громадою та депутатським корпусом. Саме завдяки спонсорській допомозі заклад має належне матеріально-технічне забезпечення. З початком запровадження нового Державного стандарту початкової освіти в школі був повністю переобладнаний кабінет 1 класу. Ми маємо капітально відремонтований спортзал. Кожен клас підключено до Інтернету, широко використовуються ІКТ. Належним чином функціонує кабінет інформатики.

Навчально-виховний процес в початковій школі забезпечують фахівці, кожен у своїй роботі використовує сучасні методики. Розвиток професійності забезпечується як проходженням  курсів підвищення кваліфікації (в т.ч. із проведення уроків «Основи здоров’я», фізичного виховання, інтерактивного уроку фізкультури та інформатики), так і участю у вебінарах, форумах, Інтернет-марафонах. Така діяльність дозволяє запобігти методичній ізольованості вчителів.

Досвід роботи наші педагоги висвітлюють не тільки на рівні району, а і області ( один вчитель двічі брав участь у обласному етапі конкурсу «Учитель року»), два вчителя-початківця мають свої Web-ресурси. Можу впевнено завірити, що вчителі нашої школи відповідають сучасним потребам освіти і забезпечують належне виконання Державного стандарту початкової освіти.

Малокомплектна школа - своєрідний феномен освітнього середовища України. Ця своєрідність зумовлена цілим рядом факторів: соціальними, територіальними, економічними, географічними, демографічними умовами, що виокремлюють малокомплектну школу з-поміж інших навчально-виховних закладів і диктують необхідність розробки і застосування специфічних форм і методів навчання. Ідеї щодо укрупнення сільської школи і ліквідації на цій основі малокомплектних шкіл має на меті покращення умов навчання, але, разом з тим,  може призвести до виникнення значних проблем у галузі освіти, нанести невиправдану шкоду населенню сільської місцевості.

Учитель початкових класів – це не просто професія, це стиль життя, покликання душі.

 

Ми, вчителі початкових класів, завжди будемо заряджати учнів на майбутнє, нести відповідальність перед суспільством, батьками та учнями. 

Відео до семінару



Адреса школи

КЗ "Благодатнівська середня загальноосвітня школа - загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів" Широківської районної ради

вул. Центральна, б. 8

с. Благодатне (колишнє Чапаєвка),

Широківський р-н,

Дніпропетровська обл.,

 



Фотогалерея

Write a comment

Comments: 0