Конкурсний урок на "Вчитель року - 2014"

(м. Дніпропетровськ, ІІ етап)

Урок читання в  3  класі

Тема.  Олександр Копиленко «Пернаті друзі». Прислів’я. Леонід Первомайський  «Срібні  дерева».

Мета:сприяти  розвитку  пізнавального  інтересу  учнів, формувати  читацькі  навички;

          розвивати уміння орієнтуватися у тексті, розуміти  прочитане;

          сприяти вихованню любові  до  живого світу  природи,  виховувати  гуманні почуття до  птахів,  екологічну  свідомість.

Обладнання:  проектор, комп’ютер, малюнки з зображенням птахів, картки з назвами птахів, композиція із «срібних дерев», картки зі словами, картки для індивідуальної роботи, презентація, аудіо записи «Звуки зимового лісу»

Методично-дидактичне забезпечення уроку: Хорошковська О.Н., Охота Г.І. Київ, «Промінь», 2003 

Тип уроку:урок засвоєння  нових знань.

Місце проведення: НВО №28 м. Дніпропетровськ, конкурс «Вчитель року-2014»

Хід  уроку

І. Організаційний  момент.

- Ось, нарешті і до нас прийшла така довгоочікувана зима. 

Підніміть руку, хто любить цю пору  року.  

Асоціативний кущ. 

- Назвіть одне слово, яке б найточніше виразило б ваші емоції про зиму (весела, грайлива…)

- Наш народ здавна був спостережливий.  Існує дуже багато прикмет, в тому числі, і про зиму. Спробуйте відгадати одне з них. 

У вас на партах лежать картки, якщо їх правильно скласти – вийде прислів’я «Багато снігу – багато хліба». Чому так говорять?

Святково вбрано місто взимку під час свят. А уявляєте собі, який зараз має бути ліс?(діти  відповідають).

ІІ. Актуалізація опорних знань. Слайд 1.

- Особливий взимку ліс – нібито зачарований, стоїть собі тихо, неначе спить. І лише вітер завиває поміж  дерев.

Діти, я хочу перетворити наш клас на зимовий ліс.

 Підготовка до сприймання  нового  матеріалу.

Закрийте очі і прислухайтесь. ( лунає «Звуки зимового лісу»).

А тепер відкрийте очі.  Діти, що  ви побачили у вашій уяві під час прослуховування? (діти відповідають)

Мовна зарядка.

- Діти, давайте спробуємо відтворити звук зимового лісу. (діти відтворюють звуки , повторюють за вчителем)

- Діти, вітер так сильно дув, що переплутав букви на моїх картках. Допоможіть мені відновити слова: кихмар, кистеж, мезатах, ріхго, мляве.

- Що змінилося в класі? (на дошці з’явився «зимовий ліс»)

ІІ. Опрацювання вірша. 

Вчитель читає вірш «Срібні дерева» Л.Первомайського

- Сподобався  вам  цей  віршик? Який настрій він у вас  викликав?

Чому автор  зобразив  усе  - дерева, ліс, і, навіть, білочку, срібним?

- Цей вірш  написав  автор  Леонід  Первомайський. Зараз ми з вами будемо його читати, а тоді проведемо конкурс на кращого читача. 

Відкривайте сторінку 85.

 Самостійне читання вірша. 

Читання вірша  уголос учнями  (вибірково).

- Діти, а хто міг би розвеселити зимовий ліс? (птахи).(слухання звуків птахів, аудіо)

- Так, без птахів ліс стає майже мовчазний. Але не всі птахи відлетіли від нас.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Слайд 2.

- Сьогодні ми з вами  дізнаємося із оповідання  Олександра Копиленко «Пернаті друзі» , які птахи прилітають до нас  у гості зимувати і навчимося допомагати  пташкам взимку.

ІV. Робота  змістом оповідання.

1. Погляньте на ці малюнки. Кого з цих птахів  ви  впізнали? (діти по черзі виходять  до дошки, називають  птаха, чепляють назву). Інших птахів діти відгадують за описом :

Ллється  вечоровий спів

Поміж  парків  та  полів.

Звеселяє сад й лісок

Голосистий птах … (юрок)

Крізь  зимові  заметілі

Пташенята  прилетіли

В них  червоні  гарні  груди.

Ніби  яблука  усюди

Хтось  розвісив  у  дворі. 

      Звуться  пташки…. снігурі

2. Словникова  робота. Перед  тим, як ви прослухаєте текст, хочу пояснити вам деякі  слова (презентація, слайд 3 ). 

3. Читання тексту  вчителем. 

4. Перевірка прослуханого.

- Звідки прилетіли до нас пернаті гості?

- Чому ці птахи не дуже журяться, що навколо зима? 

Фізхвилинка.

– Діти, як ви  вважаєте, за чим найбільше сумують птахи взимку? Давайте згадаємо, як це було гарно, коли літо, і трошки потанцюємо.

5. Робота над складними словами (презентація, слайди 3-7).

6. Читання тексту учнями самостійно.

7. Відтворення змісту прочитаного. Робота з картками в парах.

На картках – роз’єднані речення. Поєднати за змістом.

Чудові, спокійні червоногруді  снігурі

Помчали  поснідати  насіннячком

Вони  прилетіли  з  далекої  півночі,

А ми в саду поставили  їдальні для птахів і підгодовуємо їх.

обсипали  його  і  ягідками ласують.

десь на лопухах, вільхах чи березах. щоб  тут  перебути  зиму.

8. Вибіркове читання. Знайти речення із назвою пташки з малюнка.

V.  Творча робота.  

Про  яку  добру  справу  йдеться  мова  у  тексті? (про годівнички, підгодовування птахів).

- Діти, а чому ми повинні дбати про пташок?

- Саме зараз настали найважчі часи для птахів. Що ви вже зробили для допомоги птахам?

- Я сьогодні до вас на урок принесла готову годівничку,  її слід  наповнити  кормом. А що ж полюбляють  їсти  птахи, хто запам’ятав з тексту?

- У вас на парті  стоїть стаканчик. Заглянь, що в ньому. Це пшеничка, яку теж люблять пташки. Я вас попрошу сипнути  жменьку зерна у годівничку разом зі словами побажання, або просто з добрим словом про птахів для всіх присутніх. Щоб кожен вже сьогодні почав допомагати нашим пернатим друзям.

Створення рекламного плакату. А ще можна зробити рекламний плакат, або, як його ще називають – банер (показую зразок).

Це завдання ви можете виконати вдома і принести на наступний урок. 

Підсумок уроку. 

- Діти, які емоції  у вас викликав  наш  урок?

- Що ви дізналися для себе цікавого? Нового?