ІКТ-потужний стимул навчання

Автор: Невінчана Н.А.
Автор: Невінчана Н.А.

Один чоловік причепився до Аристотеля з нудною і довгою розповіддю. Нарешті він спитав філософа, який мовчав увесь час: «Я не втомив тебе?». На що той відповів: «Ні, я тебе не слухав». «Заговори так, щоб я тебе побачив», - запропонував йому Аристотель.

Великий російський педагог і вчений К.Ушинський писав: «Дитяча душа вимагає наочності». І цей принцип навчання залишається актуальним і в наші часи, лише змінюється форма подачі. Повсюди використовується телебачення, Інтернет, комп’ютерні програми, що сприяє формуванню нового типу сприйняття інформації, яку називають «екранною культурою». Для сучасного учня підручники або пояснення вчителя на уроці втрачають своє колишнє значення

Традиційні джерела інформації стають анахронізмом, морально застарілими. Сьогодні вже схеми, таблиці і малюнки не можуть конкурувати з грою, навіть якщо вона комп’ютерна. Стало зрозуміло, що, використовуючи тільки підручники, методичні посібники та власні пояснення, якими б великими, різнобічними вони не були, вирішити цю проблему неможливо. Слід формувати й розвивати різні компетентності учнів, у тому числі пізнавальні, комунікативні, соціальні, розвивати інформаційну та дослідницьку культуру учнів.

Загальновизнано, що учень повинен бути активним учасником навчального процесу. Згідно статистичних даних близько 80% навчальних занять в початковій школі організовується за системою: учитель розповідає – учень уважно слухає. Доведено, що людина запам’ятовує 20% почутого, 30 % побаченого і більше 50 % того, що вона бачить і чує одночасно. Отже, одночасний вплив на два найважливіших органи сприйняття (зір і слух) дозволяють досягти набагато більшого ефекту. Лише 20 % учнів здатні засвоювати інформацію, почуту від вчителя. Інші 80% не можуть сприймати інформацію у такому вигляді і приречені стати «учнями з низьким і середнім рівнем навчальних досягнень». На допомогу таким учням мають прийти технології, засновані на дослідницькій діяльності.

Досягти такого ефекту сьогодні дозволяють мультимедійні технології. Мультимедіа (multimedia) – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє об’єднати у комп’ютерній системі текст, звук, відео зображення, графічне зображення та анімацію (мультиплікацію). Серед переваг мультимедійних технологій перед традиційним навчанням є:

• поєднання логічного і образного засобів отримання інформації, наочність;

• інтерактивна взаємодія.

Мультимедіа – це засіб пізнання, який можна використовувати практично на любих уроках і у позакласній роботі. Мультимедійні технології вносять естетичний внесок, вони мають можливість підтримувати потенціал і бажання оволодівати новими ресурсами

 

Розумне використання у навчальному процесі наочних засобів навчання відіграє важливу роль у розвитку спостережливості, уваги, мовлення, мислення учнів, їх інтелектуальних і творчих здібностей.

 

В залежності від мети, яку ставить вчитель перед уроком, можливо використовувати ІКТ різних типів (див. таблицю):

Інформаційні технології підвисять продуктивність навчально-виховного процесу лише у тому випадку, якщо вчитель буде чітко розуміти і уявляти психологічні основи їх використання.

Таким чином, мультимедійні уроки найбільш оптимально і ефективно відповідають триєдиній дидактичній меті уроку:

ІКТ – це не тільки і не стільки об’єкт для вивчення в школі, ІКТ – це інструмент для створення навчального середовища в класі.

 

Write a comment

Comments: 0