З досвіду роботи

Я працюю з молодшими школярами вже 19 років. Останні 10-12 ро-ків постійно випробовую на своїх уроках інформаційні технології і приходжу до висновку, що ІКТ можна запроваджувати на будь-якому уроці: українська мова, математика, читання, фізичне виховання, трудове навчання тощо. Але хочу зазначити, що завжди слід знати міру, в т.ч. і з використанням ІКТ, аби урок став по-справжньому розвивальним і пізна-вальним.

 

Існує певна класифікація типів комп’ютерних засобів, які використовують у навчанні відповідно до їх призначення (за А.В.Дворецьким): мультимедійні презентації, електронні енциклопедії, дидактичні матеріали, програми-тренажери, «віртуальні лабораторії», програмові системи контролю знань, електронні підручники і курси, навчальні ігри і розвивальні програми. Зупинюсь на засобах, які найчастіше використовуються у початковій школі.

1.Мультимедійна презентація – електронні діафільми, які містять в собі анімацію, аудіо-, відео фрагменти, елементи інтерактивності. Для створення презентацій використовуються програмові засоби (наприклад - PowerPoint).

Практичне використання на уроці досить широке. Можна вводити в будь-який етап уроку у різноманітних формах, наприклад:

- усна лічба, розв’язання задач, закріплення таблиць додавання, віднімання, множення, ділення, тестування тощо (математика);

- словниковий диктант, робота зі словниковими словами («Знайди помилку»), каліграфічні хвилинки, тестування (українська мова);

- на уроках розвитку зв’язного мовлення, як демонстраційний матеріал, для створення певного настрою (музичні відеоролики «Природа», «Пори року»);

- під час пояснення нового матеріал (демонстрації малюнків, таблиць, прослуховування музики, віршів, текстів, казок тощо).

Переваги засобу: простий у використанні і створенні, мінімальний у затратах часу для підготовки, ефективний завдяки поєднанню декількох видів відтворення, привертає увагу учнів, активізує роботу учнів усіх рівнів.

Технічні вимоги: для створення достатньо лише наявність комп’ютера, а для презентації бажано мати проектор або широкоформатний екран чи інтерактивну дошку.

Приклади з власного досвіду роботи:

- Для закріплення табличних випадків обчислень часто використовую власні презентації «Математика. Перевірка засвоєння таблиць множення, ділення».

- Для розв’язання задач на рух - відповідну активну презентацію.

- На уроці розвитку зв’язного мовлення за темою «З мами починається життя» використовувала власний відеоролик з фотог-рафіями мам учнів класу та музичним супроводом.

- Практичним у використанні став власне мною створений відеоролик «Пори року» з музичним супроводом на музику Вівальді .

- Для розвитку пізнавальної активності, кругозору, прищеплення любові до природи та українських народних традицій, я створила об’ємну мультимедійну презентацію «Квітковий калейдоскоп», в якій за алфавітним порядком розмістила зображення квітів та народних прикмет, загадок, прислів’їв, віршів до кожної квітки. Даний посібник використовую під час проведення каліграфічних хвилинок та у якості демонстраційного матеріалу на інших уроках (трудове навчання, «Я і Україна», читання). Дану роботу представлено на Всеукраїнському Форумі "Вчитель - новатор" від компанії Microsoft.

- Для проведення фізичних хвилинок, ранкової зарядки використовую мультимедійні презентації - «руханки», які створюю за допомогою програми по створенню анімації (наприклад, Scrаtch) у поєднанні музикою.

2. Програми-тренажери виконують функції дидактичних матеріалів і мають можливість відстежувати хід рішень та повідомляти про помилки. Використовую методичні комп’ютерні посібники з готовими медіа презентаціями.

Переваги і недоліки: такі посібники дозволяють значно економити час для підготовки до уроків, але деякі з них розраховані тільки для роботи за одним комп’ютером, тому можливе використання у індивідуальній роботі учнів, наприклад, шляхом організації на уроці «інтерактивної парти» або у позаурочний час на індивідуальних заняттях.

«Інтерактивна парта» - метод, який використовую під час уроків математики, української мови, читання, природознавства задля диференційованого підходу до оцінювання учнів, наприклад, тестування. З цією метою використовую електронні тренажери.

Переваги такої форми роботи в тому, що одразу на уроці можна побачити рівень засвоєння матеріалу та активізувати роботу кожного учня.

Порада: існує можливість створювати власні тести у програмі Microsoft Office і використовувати водночас на декількох комп’ютерах.

3. Самостійна робота учнів з інформаційними джерелами, власні дослі-дження з метою здобуття додаткової навчальної інформації поза школою. Серед моїх учнів завжди знаходяться такі, що із задоволенням знаходять додатковий матеріал до уроків в Інтернеті і у роздрукованому вигляді приносять на урок. Так, наприклад, у 4-му класі ми практикували випуск «Класної газети», в якій публікували власні твори учнів, складені на уроках розвитку зв’язного мовлення. Більшість статей учні із задоволенням друкували самостійно, а я завжди підтримувала їхню ініціативу і заохочувала.

4. «Сходинки до інформатики». Сьогодні усі гучно говорять про запровадження обов’язкового нового предмету «Сходинки до інформатики» з 2 класу. Але, насправді, цей предмет не такий вже і но-вий. Я мала змогу викладати «Сходинки…» і раніше (цей предмет входив до варіативної складової навчального плану нашої школи), але погоджуюсь з необхідністю вивчення інформатики з початкових класів. З свого досвіду можу зазначити, що цей предмет могли б і повинні викладати вчителі початкових класів, працюючи саме зі своїми учнями, тому, що матеріал який пропонується для вивчення, переплітається з темами інших уроків і міг би використовуватися як додатковий до уроків української мови, математики, природознавства, основ здоров’я. Але для такої роботи необхідна спеціальна фахова підготовка вчителя.

5. Участь учнів в інтерактивних конкурсах, предметних олімпіадах. Сьогодні ми маємо безліч можливостей залучення дітей до творчих конкурсів на

вільних засадах. Перевага таких заходів – різноманітна спрямованість дисциплін, кожна дитина відзначається грамотою, дипломом учасника, а переможці – подарунками. Активність участі у подібних конкурсах серед моїх учнів щороку росте і складає у середньому 70%.

6. Електронні книги, планшети, Інтернет. На уроках позакласного читання усе частіше з’являються електронні книги і планшети. Сучасні електронні книги мають багато зручних функцій та можливостей. Вважаю, такі нововведення мають місце у школі. Діти дуже швидко пристосову-ються до усього нового і навчання з такими пристроями дійсно стає ці-кавим.

Значення освітніх Інтернет-ресурсів – це необмежений доступ до професійної інформації, використання планів уроків, online курсів, Web-сайтів, співпраця з іншими вчителями, обмін інформацією з колегами і експертами з інших країн, об'єднання професійних ресурсів для вирі-шення спільних завдань.

На даний момент я запроваджую використання Інтернету практично на кожному уроці. Це зручно. Наочність, додатковий матеріал – усе під рукою. Разом з учнями створюємо сайт класу, обговорюємо, яку інфор-мацію вони хотіли б викласти у мережі. Залучаю учнів до підготовки додаткових повідомлень до уроків, допомагаю і навчаю користуватися грамотно Інтернет-мережею одночасно.

Я неодноразово помічала, що у багатьох дітей складається хибна думка стосовно використання комп’ютера – більшість з них упевнені, комп’ютер потрібен лише для ігор. Використовуючи цей пристрій на уроці у повному обсязі, маємо можливість розширити дитячий кругозір і показати його практичне використання для допомоги у навчанні. 

Рекомендації щодо використання інформаційно-комунікативних технологій у початковій школі

Використання ІКТ у освітньому процесі – це не данина моді, а необхідність, яку вимагає час. Робота щодо навчання і запровадження вчителями ІКТ у навчальних закладах України зазначена Наказом Міністерство освіти і науки, молоді та спорту №1/9-493 від 24 червня 2011 року.

Використання ІКТ у сфері освіти готує учасників процесу до вільного і комфортного життя в умовах інформаційного суспільства та має реалізовувати наступні задачі:

- підтримку і розвиток системності мислення учнів, формування понять, образного мислення;

- підтримку усіх видів пізнавальної діяльності у процесі здобуття знань;

- реалізацію принципів індивідуальності (віку, здібностей, інтересів, нахилів).

На уроках у початковій школі комп’ютер дозволяє вирішити проблему дефіциту наочності, швидко знаходити необхідну інформацію, запроваджувати сучасні навчальні матеріали, розвивати у учнів просторове сприйняття, пов’язувати шкільний матеріал з реальним життям.

Застосування ІКТ у професійній діяльності педагога стане ефективним за наявності відповідних умов (матеріальної бази, ІКТ-компетентності вчителя, учня, знання методик, наявність відповідного програмового забезпечення).

Використання ІКТ на уроках дозволяє враховувати менталітет сучасного школяра, його інтереси, привертає увагу до уроку, формує естетичний смак, розширює кругозір, вчить планувати свою діяльність, аналізувати, спонукає до самостійного пошуку, розвиває активність. Комп'ютерна підтримка повинна бути одним з компонентів навчального процесу і застосовуватися там, де це доцільно.

Як вчитель, я розумію усі переваги ІКТ, і , разом з тим, розумію, що подібна робота має проводитись за принципом «не нашкодити», «щоб навчання було в радість», не шкодило здоров’ю учнів та приносило позитивні емоції і високі результати. 

Write a comment

Comments: 0